مطابق معمول، بحث خودرو ملي و تكيه بر توان داخلي موضوع دلخواه غولهاي خودروسازي ايران است. سايپا بعد از چند سال از رونمايي رهام، نام اين محصول را به شاهين تغيير داد و پيشفروش كرد. حالا نوبت ايرانخودرو است تا ضمن رونمايي K132، حدود دو دهه بعد از معرفي سمند، براي توليد خودرو با طراحي و مهندسي ايراني تبليغ كند.
برخلاف سايپا كه براي شاهين (رهام) از پلتفرم ايراني و مستقل استفاده كرده، K132 ساخت ايرانخودرو با پلتفرم پژو 301 توليد شده است. اين موضوع به آسودگي خيال براي مخاطب ايراني منجر ميشود و داستان خودرو ملي با پلتفرم داخلي را تداوم نميدهد؛ اما ادعاي مديران ايرانخودرو مبني بر ساخت ۹۳ درصد قطعات K132 در ايران، سؤالات تازهاي در ذهن بهوجود ميآورد. البته ايرانخودرو براي توليد سمند هم از شاسي پژو 405 استفاده نمود و اميدواري براي توليد خودرو ملي را به يأس تبديل كرد.
تحريمهاي خارجي عليه ايران فرصت مونتاژ و توليد پژو 301 را از ايرانخودرو گرفت. حالا طرف ايراني تلاش ميكند مشابه برنامهاي كه براي سمند پياده كرد، محصولي با استفاده از پلتفرم خارجي براي پاسخ به مشتريان داخلي بسازد. اين موضوع با توجه به قرارداد بين ايرانخودرو و گروه پژو سيتروئن منع قانوني ندارد؛ قراردادي كه بعد از برجام منعقد شد.
گروه صنعتي ايرانخودرو نامي پارسي را براي محصول جديد خود برگزيده است. در زبان پارسي، نام تارا بهمعني ستاره است. اين واژه ريشه ايراني دارد و در برخي زبان ها نيز بهمعني مردمك چشم و ملكه است. در كشورهاي پارسيزبان، تارا براي نامگذاري افراد نيز استفاده ميشود. ديگر نكته مهم دربارهي تارا، رونمايي نسخههاي پيشتوليد (پروتوتايپ) تا اين لحظه است. در تير ۱۳۹۹ و بهمن ۱۳۹۸، محصول جديد ايرانخودرو براي خبرنگاران و تعدادي از مسئولان عاليرتبه كشور رونمايي شد؛ اما خودروهاي بهنمايش گذاشته شده، كاملا مشابه نبودند.
نقد طراحي تارا
در طراحي نماي روبهرو، تارا ادامهدهندهي سبكي است كه دنا و دناپلاس آغاز كردند. تمامي اين خودروها، خصوصا دنا، شباهت بسيار زيادي به فورد موستانگ دارند. جالبتر اينكه دنا در قسمت جلوپنجره بهطور نامحسوسي شبيه موستانگ ۲۰۱۳ است؛ اما تارا در طراحي چراغهاي اصلي، چيدمان روشنايي روز و سپر جلو، شباهتي انكارناپذير به نسل جديد موستانگ دارد و آ نرا به كپي ناشيانه از محصولي آمريكايي تبديل ميكند.
در نماي پشت نيز، حالت پيوسته براي چراغهاي عقب وجود دارد كه در عين زيبايي، كمي به دوج چارجر شبيه است. البته نبايد فراموش كنيم حجمدهي بدنه، خصوصا براي نماي عقب و درپوش صندوق، بسيار خوب شكل گرفته و خطوط برجسته روي درها (از گِلگير جلو تا لبه صندوق و پايين در جلو تا سپر عقب) فراتر از خودروهاي معمول ساخت ايران هستند. درمجموع، ميتوان به طراحي بدنهي تارا، بهويژه بهعنوان محصولي حاصل كار شركت داخلي، نمره قبولي داد و مطمئن بود كه مشتري ايراني را جذب ميكند.
تصاوير موجود از نماي داخلي تارا كمتعداد و ناكافي هستند؛ اما بهخوبي نشان ميدهند كه از اين نظر، تفاوت خاصي بين محصول ايرانخودرو و پژو 301 وجود ندارد. حتي غربيلك فرمان هم مشابه خودرو فرانسوي است و حالت دوشاخه در پايين دارد. ديگر ادوات كنترلي، مثل كليدهاي مربوط به سيستم صوتي و تهويه مطبوع نيز در هر دو خودرو تارا و پژو 301، بهصورت دايرههاي سهگانه زير نمايشگر لمسي هستند.
تصويري از كابين پژو 301 در نسخهي دندهخودكار و مجهز به نمايشگر لمسي كه تفاوت خاصي با نمونه پيشتوليد ايرانخودرو K132 ندارد.
پيشرانه ماشين تارا
براي تارا پيشرانهي EC5 ايرانخودرو انتخاب شده است كه ۱٫۶ ليتري و تنفسطبيعي، مشابه TU5 است. اين موتور از نظر قدرت و گشتاور، تفاوت چنداني با نمونهي مورد تأييد پژو فرانسه براي نسخه مونتاژ ايران 301 ندارد. در بازار اروپا هم، موتور ۱٫۶ ليتري از سري PureTech براي پژو 301 قابلسفارش است. اولين مدل تحويلي تارا ۱۱۰ اسببخار قدرت و ۱۵۰ نيوتنمتر گشتاور خواهد داشت.
پيشبيني ميانگين مصرف سوخت محصول جديد ايرانخودرو با بنزين توليد ايران مشكل است؛ اما پژو 301 ساخت فرانسه با موتور مشابه ۶٫۶ ليتر بنزين استاندارد اروپا در ۱۰۰ كيلومتر مصرف ميكند. اولين سري تارا استاندارد آلايندگي يورو ۵، جعبهدنده دستي ۶ سرعته خواهد داشت كه بهتازگي ايرانخودرو معرفي كرده است. در آينده، اين خودرو احتمالا با جعبهدنده خودكار و پيشرانه توربوشارژ ۱۶۵۰ سيسي موجود در دناپلاس نيز عرضه خواهد شد كه ۱۶۵ اسببخار قدرت و ۲۴۰ نيوتنمتر گشتاور دارد.
امكانات رفاهي و ايمني ماشين تارا
ايرانخودرو تارا در نسخه استاندارد از فرمان برقي، كروزكنترل، محدودكننده سرعت، نمايشگر لمسي ۷ اينچ، تهويه مطبوع دستي، شيشهها و آينههاي برقي، چراغ LED روشنايي روز، كامپيوتر سفر، حسگر پارك و دوربين عقب، دو كيسههوا براي سرنشينان جلو، ترمز ديسكي جلو و عقب، و سيستم كنترل پايداري الكتريكي بهره خواهد برد. در نسخههاي بعدي K132، احتمالا پوشش چرم، سانروف، كيسههواي جانبي، حسگر نور و باران، حالت رانندگي اسپرت و برفي نيز نصب خواهد شد.
سخن آخر
طراحي خودرو بهدست مجموعهاي از مهندسان ايراني مايه افتخار و مباهات است. تارا در مقايسه با سمند و 405، ظاهري جذاب و چشمگير دارد. هرچند ازنظر طراحي بدنه با محصولات خارجي مثل نمونه قديمي پژو 301 و حتي خودروهاي درجهيك چيني قابل رقابت نيست؛ اما نشان ميدهد كه شركتهاي بزرگ و صاحبسرمايه مثل ايرانخودرو و سايپا اگر بخواهند، ميتوانند پيشرفت كنند و توليد محصول با سابقهي ۲۰ ساله و ۳۰ ساله را كنار بگذارند.
ديگر نكته جالب اينكه مديران ايرانخودرو ادعا ميكنند بيش از ۹۰ درصد قطعات تارا در داخل كشور توليد خواهند شد. اين مورد با توجه به ضعف ايران در ساخت تجهيزات الكترونيك، مثل نمايشگر لمسي و ديگر ادوات الكترونيكي، شكبرانگيز است. افزونبراين، چنانچه توان صنعتي و مهندسي كشورمان تا اين حد رشد كرده باشد، فقدان قطعات ايراني براي بسياري از خودروهاي پرفروش داخلي، مثل پژو ۲۰۶ و۲۰۷ و دنا، محل سؤال از مديران ايرانخودرو است.
طبق معمول با توجه به شرايط اقتصادي و بازار انحصاري دراختيار خودروسازان داخلي، نميتوان قيمت دقيقي براي محصولات جديد ايرانخودرو يا سايپا پيشبيني كرد. بهعقيده نگارنده، شايعه توليد تارا دندهدستي با قيمتي درحدود ۱۰۰ ميليون تومان، فراتر از خيالبافي افراد ناآشنا به امور نيست. درحاليكه سايپا شاهين با قيمتي در حدود ۲۶۷ ميليون تومان به دست مصرفكننده رسيد، ميتوان اطمينان داشت تارا دندهدستي ايرانخودرو هم تقريبا ۲۵۰ ميليون تومان قيمتگذاري شود.
قيمت احتمالي ايرانخودرو تارا در سال ۱۴۰۰
گروه صنعتي ايرانخودرو در تابستان ۱۳۹۹ شرايط فروش مشاركت در توليد تارا و ساير محصولات خود را اعلام كرد. بنابر اعلام رسمي ايرانخودرو، پيشپرداخت تارا ۱۱۹ ميليون ۹۰۰ هزار تومان براي مدل دندهدستي و ۱۴۹ ميليون ۹۰۰ هزار تومان براي نسخه خودكار است. موعد تحويل هم در بازه زماني ۱۲ تا ۲۴ ماه بعد از ثبتنام خواهد بود؛ درحاليكه قيمت نهايي خودرو، هنگام تكميل وجه در سال آينده اعلام خواهد شد.
براساس پيشفروش اخير ايرانخودرو، پيش پرداخت ۱۴۳ ميليون و ۵۰۰ هزار توماني براي نسخه دندهاي تارا تعيين شده و مشتريان تارا خودكار ملزم به پرداخت وديعه اوليه ۱۹۲ ميليون و ۵۰۰ هزار توماني هستند. با درنظر گيري احتمال دريافت، ۵۰ درصد قيمت مبناي خودرو در روز ثبت نام، ميتوان قيمت پايه تارا دندهاي را ۲۸۷ ميليون تومان و قيمت تارا دندهخودكار را ۳۸۵ ميليون تومان براساس شرايط زمستان ۱۳۹۹ پيشبيني كرد.
بهاحتمال فراوان خودروسازها بهدليل افزايش نرخ ارز و هزينههاي توليد و مشكلات احتمالي، خرداد سال ۱۴۰۰ هم درخواست افزايش قيمت ميدهند كه درنتيجهي آن، ممكن است قيمت نهايي تارا بالاتر از گمانهزنيهاي فعلي باشد.
منبع: زوميت